تأمین نیازهای جنسی

میل جنسی، بخش‌ مهمی از وجود انسان است که نباید آن را انکار کرد. برای حفظ سلامت و آرامش روانی، اولین نکته، تصدیق صریح و درک احساس و جنبه جنسی خویش و جنس مخالف است. بی‌توجهی به این نکته ممکن است افراد را دچار ناراحتی‌های جدی کند.

انسان همان‌گونه که هنگام تشنگی نیازمند آب است و هنگام گرسنگی محتاج به غذا، به هنگام تحریک غریزه جنسی نیز به ارضاء طبیعی آن نیازمند است.

فشار غریزه جنسی، اگر از راه صحیح و مشروع دفع نشود، به جسم و روان آسیب‌های فراوانی می‌زند. از نظر روان‌شناسی یکی از علت‌های عمده و اصلی پریشانی، عقده‌های روانی و اخلاقی، همچنین ضعف‌های عصبی و خروج از اعتدال، فشارها و انحرافات جنسی است و از مؤثرترین و مفیدترین راه‌های درمان این بیماری‌ها، ازدواج با همسری شایسته و متناسب است. ازدواج عامل مهمی برای آرامش، سکون و برقراری تعادل وجودی جوانان است.

این امر به زندگی جهت می‌بخشد و مرد و زن مضطرب را آرام می‌سازد و موجبات حفظ سلامت تن و روان را فراهم می‌کند. در نتیجه‌ تأمین این نیاز جسمانی، فرد از لحاظ جسمی، روانی، ذهنی و اخلاقی به آرامش می‌رسد؛ بنابراین پس از ازدواج می‌تواند این غریزه مهم حیاتی را با شیوه‌ای مطلوب و معقول و اجتماع‌پسند ارضاء کند و در سایه آن به آرامش که زمینه‌ساز بهداشت روانی خانواده است دست یابد. زمانی که غریزه جنسی از راه صحیح و شرعی ارضا شود و روح پراضطراب انسان به حالت تعادل و آرامش برسد، حقایق زندگی را بهتر درک می‌کند و به‌ سوی سعادت خود، گام‌های بزرگتری برمی‌دارد.

ازدواج موجب حفظ عفت و تقوا و پرهیز از گناهان می‌شود. عفت از ویژگی‌های برجسته انسانی است. جوان با ازدواج دامنش را از زنا، لواط، استمناء و نگاه به نامحرم حفظ می‌کند و در زمینه پاکی خود و جامعه‌اش قدم مثبتی برمی‌دارد. همچنین در حفظ عفت دوشیزگان و دختران جامعه می‌کوشد و خانواده‌ها را از فساد و آلودگی‌های خلقی و رفتاری و حتی مشکلات مالی و اقتصادی نجات می‌دهد؛ بنابراین، ازدواج را می‌توان عاملِ مهم حفظ دین معرفی کرد.[1]

نیاز جنسی را نمی‌توان با یک ‌بار و چند بار برای همیشه ارضا کرد. این نیاز سالیان طولانی در انسان وجود دارد و برای آن راهی سالم‌تر، مطمئن‌تر و امن‌تر از ازدواج دائم پیش روی انسان نیست. به همین خاطر دین اسلام طبق فطرت و خواسته‌های انسان، دستور به ازدواج و تشکیل خانواده داده است.

ابوذر غفاری به رسول خدا (ص) عرض کرد: آیا ممکن است که ما از نزدیکی با همسرانمان لذت ببریم و در عین‌ حال پاداش اخروی هم داشته باشیم؟ حضرت فرمود: اگر همین عمل را غیر مشروع انجام می‌دادی آیا گناهکار نبودی؟ عرض کرد: آری، حضرت فرمود: پس اگر از راه مشروع باشد، پاداش خواهی داشت.[2]

گروهی با کناره‌گیری از ازدواج، به تشکیل کانون مقدس خانواده بی‌رغبت‌اند، گروهی نیز پس از ازدواج می‌کوشند با کناره‌گیری از امور و مسائل جنسی به خودسازی و تحکیم فضایل اخلاقی در خود بپردازند. این افراد با کناره‌گیری از همسرانشان، هر لذتی از جمله لذت جنسی حلال را بر خود ممنوع می‌کنند.

همسر یکی از اصحاب پیامبر (ص)، نزد ایشان آمد و گفت: ای پیامبر خدا، شوهرم روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها نماز می‌گزارد. پیامبر خشمگین به سوی صحابی خود رفت و او را در حال نماز یافت. او با دیدن پیامبر از نماز دست کشید و به سخنان ایشان گوش داد. پیامبر فرمود: «خداوند مرا برای رهبانیت و گوشه‌نشینی نفرستاده است، بلکه برای بیان دین و شریعت ساده‌ای مبعوث گردانید. روزه می‌گیرم، نماز می‌خوانم و با همسرم نیز نزدیکی می‌کنم. آن کس که آیین مرا دوست دارد باید سنت مرا به‌ جا آورد و یکی از سنت‌های من ازدواج کردن است».[3]

طبق احادیث پیامبر (ص) و ائمه (ع)، موضوع قداست خانواده تا آنجا اهمیت دارد که هیچ کس حق ندارد با دست کشیدن از لذت‌های مشروع زناشویی، این کانون گرم اجتماعی را نابود کند.

در بسیاری از جوامع امروزی، با وجود تحولات بنیادینی که در دهه‌های اخیر در زمینه آزادی روابط جنسی رخ‌ داده است، خانواده همچنان کارکرد «تنظیم رفتار جنسی صحیح» را بر عهده دارد. این نقش اساسی خانواده در متون دینی و سخنان پیشوایان دینی به ‌روشنی بیان‌ شده است.

برای نمونه ذیل آیه 187 سوره بقره آمده است: روزی زنی پیش همسر پیامبر نشست و درد دل خود را شروع کرد و گفت: از آن روزی که من شوهر کرده‌ام، هر شب خود را مانند شب اول زینت می‌کنم و عطر می‌زنم و به بستر شوهرم می‌روم، اما او از من روی برمی‌گرداند، ولی من برای رضای خدا از او روی برنمی‌گردانم و بر بی‌توجهی او تحمل می‌کنم، آمدم از رسول خدا (ص) بپرسم آیا من در پیشگاه خداوند اجر و مزدی دارم؟

همسر پیامبر گفت: صبر کن رسول خدا (ص) بیاید. مدت کوتاهی گذشت که آن حضرت تشریف آوردند. آن زن قصه خود را به پیامبر عرض کرد. رسول خدا  (ص) به آن زن فرمود: «آیا فرمان‌بردار او هستی؟»

آن زن جواب داد: بله یا رسول الله، آیا برای من پاداشی دارد؟ حضرت فرمود: «هر زنی که در خانه شوهر به صورتی رفتار کند که موجب صلاح شوهر باشد، حق‌تعالی او را چندین حسنه می‌نویسد و خطا و گناه محو می‌کند و درجات او را بالا می‌برد و هر زنی که از شوهر خود حامله باشد، او را مزد زیادی خواهد داد، مزد او مانند کسی خواهد بود که تمامی عمر، شب‌ها در حال اقامه نماز و روزها روزه‌دار باشد و هر یکبار که کودک را شیر دهد، چنان باشد که بنده‌ای را آزاد کرده است، چون کودکش را از شیر بازگیرد، منادی از آسمان ندا می‌دهد که گناهان گذشته تو آمرزیده شد».

همسر پیامبر هم که در آنجا حاضر بود، گفت: یا رسول‌الله، زنان را که این ‌همه ثواب است، مردان را چیست؟ حضرت تبسمی کرد و فرمود: «هر مردی که برای رابطه زناشویی دست ‌زن خود را بگیرد، حق‌تعالی او را حسنه کرامت فرماید و اگر دست در گردنش کند ده حسنه بر او می‌نویسد، اگر او را ببوسد بیست حسنه بر وی ضبط شود، اگر با او نزدیکی کند چندان ثوابش دهند که از همه دنیا بیشتر بود و چون غسل کند به هر مویی که آب از آن می‌گذرد، گناه محو می‌شود و درجه‌اش بالا می‌رود و ثوابی که به خاطر غسل به او می‌دهند، بهتر است از همه دنیا و هر چه در آن است و حق‌تعالی به‌ واسطه او با ملائکه مباهات می‌کند و به آنان می‌فرماید: شما را گواه گرفتم بر اینکه او را آمرزیدم».[4]

البته بعضی از افراد تصور می‌کنند که با آمیزش زیاد و شهوت‌رانی مفرط، خداوند ثواب و پاداش زیادی به آنها می‌دهد، در حالی که از این نکته غافل هستند که این مزد و پاداش، برای کسانی است که به ‌قصد پیروی از فرمان خدا مباشرت می‌کنند.

فواید آمیزش جنسی در طب سنتی

اگر موقعیت جسمی و روحی لازم در آمیزش رعایت شود، باعث سرزندگی، نشاط و تقویت گرمای طبیعی بدن خواهد شد. در این حالت به دلیل کمال شوق و رغبت طبیعت بدن و لذت بردن کامل از آن، بدن دچار ضعف کمتری می‌شود.

آمیزش مناسب امراض زیادی از جمله جنون و مالیخولیا (اسکیزوفرنی) و وسواس فکری و عملی را نیز برطرف می‌کند.

همچنین آمیزش در حد اعتدال باعث نشاط و سرحالی حرارت طبیعی بدن، دفع فضولات، مهیا کننده بدن برای قبول غذا، شادی، تسکین غضب و نابودی افکار بد است.

طبیعت منی تندی و تیزی و گزشی دارد که مجرای آلت تناسلی را قلقلک و تحریک می‌کند و به همین سبب باعث لذت می‌شود.

در زنان هنگامی که دخول صورت می‌گیرد، خستگی بدن و عقده‌های روحی و روانی آنها از بین می‌رود، حتی درد کشاله ران‌ها و عفونت کلیه اگر سرما خورده و عفونت کرده باشد از بین می‌رود. نزدیکی برای سستی کمر زنان سودمند است.

زن با دفع ترشحات جنسی هنگام آمیزش احساس نشاط و آرامش می‌کند و اخلاق و رفتارش نیز بهتر می‌شود؛ بنابراین دوست دارد کاری کند که محبت او نزد شوهرش بیشتر شود. زنی که تمایلات جنسی‌اش پاسخ داده شود و از شوهر خود راضی باشد مهربان و صبور می‌شود.

ناگفته نماند با عمل جنسی موفق، دردهایی که مربوط به مرد هست نیز از بین می‌رود؛ مانند خستگی، کسالت، بی‌حوصلگی، دلهره، سرماخوردگی، سردرد، کوفتگی، سردی اعضای بدن، ضعف معده، بی‌خوابی و پرخوابی و بسیاری دردهای دیگر.

برگرفته از کتاب شور زندگی، ج4، «سلامت عاطفی و جنسی از منظر طب سنتی ایرانی اسلامی» زیر نظر استاد حکیم حسین خیراندیش.

[1]. تصمیمی برای یک ‌عمر، علی پارسانیا، ص 23؛ جوان و همسرگزینی، ابراهیم امینی، ص 25؛ اینگونه ازدواج کنیم، ابراهیم سید علوی، ص 25.

[2]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 14، ص 153.

[3]. الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 5، ص 494.

[4]. تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین، فتح الله کاشانی، ج 1، ص 403.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا